»Pc'en har fået en plads i de fleste danske hjem, og ligesom med vaskemaskinen eller tv'et kan der opstå problemer, som kræver professionel hjælp.
Det har ført til en stor underskov af nye enkeltmandsfirmaer, som tilbyder pc-reparation for private mod betaling. Det kræver ingen særlig uddannelse eller forsikring at slå sig ned som pc-reparatør, selvom man naturligvis er omfattet købeloven. Som forbruger uden teknisk indsigt kan det desuden være svært at vurdere, om man har fået god eller dårlig service, før regningen allerede er løbet op i et urimeligt beløb.
Derfor er det en god idé for den almindelige pc-ejer at følge nogle simple råd, før pc-reparatøren tilkaldes.
- Tal først med din pc-leverandørs eller internetudbyders respektive hotlines, hvis du adgang til dem. De kan ofte hjælpe med at udelukke banale problemer. En defekt harddisk eller andre komponenter kan være en hyppigt forekommende fejl for den pågældende model, hvor fabrikanten i mange tilfælde vil tilbyde at ombytte komponenten.
- Sørg for at tage backup af dokumenter, billeder og andet, der eventuelt kan gå tabt. Sørg ligeledes for at have produktnøgler og registreringskoder til software inden for rækkevidde. På den måde kan du undgå at betale for unødvendig ventetid.
- Aftal pris og timeforbrug med reparatøren før det første besøg. Reparatørens første opgave er at finde ud, hvad der er galt. Hold øje med, at tidsforbruget ikke overstiger det aftalte.
- Når problemet er fundet, aftal da præcis, hvilket arbejde der skal udføres og til hvilken pris. Vær ikke bange for at afvise reparatøren, hvis timeforbruget virker urimeligt højt. Tag gerne en tænkepause, før du accepterer en dyr reparation.
- Sørg for, at der ikke bliver lavet mere end aftalt. Konfiguration af netværk eller installation af opgraderinger kan virke som god service, men er en dyr fornøjelse, hvis det koster arbejdstid. Få aldrig foretaget ændringer i opsætningen, som ikke er absolut nødvendige. Der kan være tekniske grunde til, at din pc eller netværk har en særlig opsætning, som reparatøren ikke kender til.
- Få en uvildig vurdering, før du får foretaget større udskiftninger af hardware. Mens en enkelt defekt del er almindeligt, så er tilbud om udskiftning af flere defekte dele ofte et tegn på, at reparatøren ikke kan finde årsagen til problemet. Sørg for at få detaljerede kvitteringer på de nye dele samt at få udleveret eventuelle tilhørende manualer. Sørg desuden for, at de nye dele mindst svarer til de dele, de erstatter.
- Sig nej tak til tilbud om en ny pc. Medmindre der er tale om en allerede udskiftningsmoden pc (5 år eller ældre), vil det generelt være billigere at udskifte enkeltdele, hvis det er muligt i den pågældende pc. Hvis du beslutter at købe en ny pc, følg da Forbrugerstyrelsens vejledning i computerkøb. Du kan eventuelt tage reparatørens tilbud med i overvejelserne, men sammenlign tilbuddet med tilbud fra andre forhandlere.
- Reparationer af hardware i bærbare pc'er bør som udgangspunkt kun foretages af værksteder, der omfattet af producentens garantiordning. Mindre reparationer som opgradering af hukommelsen (RAM) eller udskiftning af harddisk eller batteri vil dog normalt kunne udføres uden at bryde garantien. Det er en god idé at kontrollere garantien, før man overlader en bærbar pc til en ikke-autoriseret reparatør.
- Få defekte dele retur efter udskiftning. Harddiske rummer mange personlige oplysninger, og man bør derfor som minimum selv overvære, at alle data overskrives (formattering er ikke nok) eller harddisken destrueres. En reparatør vil i visse tilfælde tilbyde at aftage de defekte dele mod en symbolsk betaling. Det kan hurtigt blive en dårlig handel, hvis du ikke kender værdien af de udskiftede komponenter.
- Hvis reparatøren tilbyder ulovlige kopier af software, bør du finde en anden til opgaven. Tag ikke imod kopierne, da de kan give dig juridiske problemer, bryde garantien på pc'en, og indeholde virus.«
Ingen kommentarer:
Send en kommentar